05-10-2016

Winterbanden

Winterbanden

Dat er verschil tussen zomer- en winterbanden bestaat, wist je waarschijnlijk al. Maar waar zit dat verschil hem nou precies in? De twee belangrijkste verschillen zijn het profiel en de rubbersamenstelling. Deze twee verschillen hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand van de banden. We hebben vijf verschillen voor je op een rij gezet.

 

Het verschil tussen zomer- en winterbanden

  • Profiel

Een duidelijk verschil tussen zomer- en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de lamellen.

De lamellen in winterbanden zorgen voor grip bij het remmen en optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de winterband geplaatst om extra grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten zijn de lamellen ook verticaal geplaatst en zijn zigzaglamellen toegepast.

 

Hoe werken lamellen?

Door de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine inspanningen vier aangrijpingspunten op het wegdek. Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden uitgeoefend om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.

  • Rubbersamenstelling

Ook de rubbersamenstelling van zomer- en winterbanden verschilt. Het loopvlak, het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek, van een winterband is namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook bij lage temperaturen flexibel blijft. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen, waardoor ze meer grip hebben.

Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij een temperatuur van nul graden terwijl het rubber van een winterband flexibel blijft.

Rubber op het wegdek: zo ontstaat grip

De grip van een band wordt bepaald door twee factoren: het plakken van het rubber op het wegdek en de vervorming van het rubber over oneffenheden.

Het plakken van het rubber op het wegdek zorgt voor ongeveer 75% van de grip op droog wegdek. Je kunt je voorstellen dat bij nat weer het aangrijpen van het rubber over de oneffenheden op het wegdek veel belangrijker is. Wanneer er een kleine laag water op het wegdek ligt, vermindert de grip snel. Vergelijk het met wanneer je een plakbandje op een nat raam wilt plakken.

Oneffenheden in het wegdek
Ieder wegdek bestaat uit kleine oneffenheden. De onderstaande afbeelding laat zien hoe een zomerband reageert op oneffenheden in het wegdek. Door de zachtere rubbersoort van de winterband vervormt het rubber makkelijker wanneer hij over oneffenheden in het wegdek rijdt. Hierdoor worden oneffenheden in het wegdek makkelijker opgevangen. De band heeft dus meer contact met het wegdek en dat betekent: meer grip!Remweg

De remweg van een voertuig is afhankelijk van verschillende factoren. De beginsnelheid, het wegdek, de weersomstandigheden, maar ook het type band spelen een belangrijke rol.

  • Tractie (trekkracht)

De tractie (trekkracht) van een winterband op sneeuw is aanzienlijk beter dan die van een zomerband.

  • Geluidsproductie

Het rollen van banden over het wegdek produceert geluid. De juiste bandenkeuze draagt bij aan het verminderen van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. Winterbanden produceren in de winter minder geluid in de auto dan zomerbanden. In de zomerperiode daarentegen produceren winterbanden meer geluid. 

Bron: VACO